SIX SIGMA : PENGENALAN

Pengenalan Six Sigma

Six Sigma adalah satu proses tersusun yang membantu kita untuk fokus membuat dan mengeluarkan produk/servis yang sempurna.

Tujuan Six Sigma adalah untuk memenuhi kehendak pelanggan dengan cara memberikan produk/servis yang menepati kemahuan mereka melalui cara yang lebih efisien dan sempurna.

Six Sigma juga adalah kaedah yang bergantung kepada data dan memerlukan data yang lengkap/tepat untuk menganalisa sesuatu proses.

Secara ringkas, pendekatan Six sigma adalah untuk :
·         Menambahbaik proses
·         Mengurangkan kecacatan/defect
·         Mengurangkan variasi didalam proses (lebih konsisten)
·         Mengurangkan kos
·         Meningkatkan kepuasan pelanggan
·         Meningkatkan keuntungan


Jika kita mampu untuk mengira/menghitung jumlah kecacatan didalam proses, maka kita juga mampu untuk mencari jalan untuk mengatasinya hampir mungkin kepada kecacatan sifar (zero defect) iaitu bagi istilah besar dalam Six Sigma ia bersamaan 3.4 kecacatan dari 1 juta produk (3.4 defects per million) yang dihasilkan menyamai 99.9997% produk bebas kecacatan.

Sejarah Six Sigma

Diasaskan di syarikat Motorola sekitar 1980an, bertujuan membantu mengurangkan kecacatan didalam proses pembuatan ke tahap yang paling rendah. Menerusi kaedah ini syarikat Motorola  berjaya memperoleh penjimatan beberapa juta dolar. Ini disusuli kejayaan syarikat GE menerusi kaedah yang sama melakukan penjimatan sehingga beratus juta dollar.

Kini kaedah Six Sigma diiktiraf mampu menjana kejayaan sesuatu perniagaan tidak kira skala besar atau sederhana kecil, dalam pelbagai industri seperti kewangan atau pembuatan bahkan perkhidmatan yang mana sasarannya ialah mencapai kepuasan pelanggan.

#lean
#leansixsigmaforbusiness
Facebook:http://www.facebook.com/LeanSixSigmaForBusiness

Comments

Popular posts from this blog

BAHAGIAN 10 - KITARAN PDCA (PLAN, DO, CHECK, ACT) UNTUK PENINGKATAN BERTERUSAN

5 TIPS UNTUK PENINGKATAN KUALITI

KEPUASAN PELANGGAN BOLEH MENINGKATKAN KEUNTUNGAN?