BAGAIMANA DMAIC BOLEH MEMBANTU MENINGKATKAN PROSES?
Sebelum mula,
kita perlu:
- Jelas dan betul-betul faham apa masalah@apa yang tidak kena dengan proses kita
- Pastikan staf atau rakan sekerja yang
mengendalikan proses atau yang bertanggungjawab untuk mengendalikan
peningkatan proses dapat membantu kita
- Berkongsi dengan team tentang perancangan penambahbaikan proses dan apakah target prestasi yang perlu dicapai.
D – DEFINE
- Peringkat ini adalah untuk mengesan masalah. Kita perlu kenalpasti dan tentukan jenis masalah yang dihadapi. Perlu ambil kira apa yang pelanggan ‘sakit hati’ dengan produk atau perkhidmatan kita.
- Cuba guna soalan di bawah untuk memudahkan kita mendapat jawapan
(a) Apa
yang tidak kena?
(b) Apakah yang pelanggan inginkan dan jangkakan?
(c) Di mana punca kesilapan atau permasalahan
itu?
(d) Apakah simptom permasalahan tersebut?
(e) Apakah matlamat penambahbaikan? Apa yang
anda jangkakan dari hasil
penambahbaikan?
penambahbaikan?
(f) Apakah halangan untuk berjaya?
M – MEASURE
- Kita perlu menilai proses sedia ada untuk mengetahui prestasi semasa proses dan sejauhmana seriusnya masalah tersebut.
- Cuba dapatkan maklumat atau data daripada pelanggan termasuk dari unit atau jabatan dalaman syarikat.
- Sediakan process mapping, bagaimana perjalanan proses end to end
- Untuk peringkat MEASURE ini, boleh guna soalan-soalan berikut:
(a) Bagaimanakah
'rupabentuk' proses yang sedia ada?
(b) Adakah semua proses ini memberikan nilai
tambah kepada pelanggan (Contoh:
pantas, efisyen (kualiti) dan harga berpatutan)?
pantas, efisyen (kualiti) dan harga berpatutan)?
(c) Apakah kekangan kepada proses yang
mengakibatkan masalah ini berlaku?
(d) Apakah impak kos ini kepada syarikat? Berapa banyak yang perlu ditanggung?
(d) Apakah impak kos ini kepada syarikat? Berapa banyak yang perlu ditanggung?
Process Mapping
Kenapa process
mapping?
• Menunjukkan bagaimana bermulanya aktiviti
atau tindakan atau fungsi sehinggalah akhirnya yang membawa kepada penghasilan
sesuatu produk atau perkhidmatan. Kita juga mampu melihat jumlah (dijangka dan
sebenar) keseluruhan proses yang terlibat
• Jumlah dijangka bermaksud jumlah bilangan
proses yang telah ditetapkan mengikut prosedur manakala jumlah sebenar adalah
jumlah bilangan proses yang dilakukan sekarang. Jumlah sebenar mungkin
bertambah disebabkan oleh beberapa faktor tertentu seperti material, mesin,
staff dan lain-lain.
• Memudahkan kita untuk melihat dan mengesan
kawasan yang berpotensi untuk mempunyai masalah
• Memudahkan proses untuk melalui
penambahbaikan dan peningkatan
A - ANALYZE
• Analisa punca masalah yang menyebabkan
defect atau kelewatan. Contohnya, punca sesuatu produk lambat siap atau terdapat
defect:
- Adakah mesin selalu rosak?
Adakah proses yang rumit atau meleret?
• Boleh guna tool seperti Pareto Chart, 5
Whys, Cause and Effect Diagram untuk mengenali punca masalah.
• Soalan berikut boleh membantu untuk
membuat penyelidikan atau analisa:
(a) Apakah punca utama kepada
permasalahan?
(b) Bahagian mana yang kita perlu fokus
untuk menyelesaikan masalah
tersebut?
tersebut?
(c) Guna kaedah 5 Whys untuk setiap
permasalahan
80-20 Peraturan
Pareto:
I - Improve
• Peringkat ini adalah masa untuk meningkatkan
dan memperbaiki proses sedia ada bagi menghapuskan masalah.
• Dengan masalah yang sudah dikenalpasti,
mulakan sesi brainstorming untuk mencari penyelesaian dan penambahbaikan.
• Setelah dapat keputusan, buat ujikaji atau
percubaan bagaimana untuk menyelesaikan permasalahan tersebut
• Soalan yang boleh membantu kita memulakan
langkah pada peringkat ini:
(a) Apa yang diperlukan untuk memastikan
pembaharuan dan penambahbaikan ini benar-benar berjaya?
(b) Siapa yang sedang mengendalikan proses sedia ada dan bakal mengendalikan yang baharu? Adakah mereka ini mempunyai kemahiran?
(b) Siapa yang sedang mengendalikan proses sedia ada dan bakal mengendalikan yang baharu? Adakah mereka ini mempunyai kemahiran?
C – Control
• Peringkat ini, masa untuk mengawal
prestasi proses baharu supaya ia kekal konsisten dan tidak kembali kepada
bentuk proses yang sebelumnya.
• Soalan paling popular semasa peringkat ini
adalah:
(a) Ada kemungkinankah kita atau staf
akan kembali kepada proses atau "tabiat" yang lama?
(b) Bagaimanakah hasil perkembangan atau kemajuan proses baharu itu? Apakah kebaikannya?
(c) Bagaimanakah cara untuk mengekalkan penambahbaikan tersebut? Adakah proses itu telah didokumentasikan?
(b) Bagaimanakah hasil perkembangan atau kemajuan proses baharu itu? Apakah kebaikannya?
(c) Bagaimanakah cara untuk mengekalkan penambahbaikan tersebut? Adakah proses itu telah didokumentasikan?
Comments
Post a Comment