KENAPA LEAN SIX SIGMA?
1) Meningkatkan
Keuntungan/Pendapatan :
Lean Six Sigma meningkatkan hasil syarikat
atau organisasi anda dengan menyusun proses agar lebih kemas. Proses yang telah
diperkemas akan membolehkan produk atau perkhidmatan dapat dihasilkan dan
diberikan dengan lebih cepat dan cekap. Hasilnya, produk atau perkhidmatan anda
akan lebih berkualiti .
Secara ringkasnya , Lean Six Sigma dapat
meningkatkan pendapatan dengan membolehkan syarikat atau organisasi mampu untuk
to do more with less.
2) Mengurangkan Kos :
Lean Six Sigma dapat mengurangkan kos syarikat atau organisasi anda
melalui:
(i) Menyingkirkan “Pembaziran/sisa"
dari sesuatu proses. Pembaziran/sisa merupakan aktiviti yang tidak diperlukan
di dalam sesuatu proses untuk mengeluarkan produk atau menyediakan perkhidmatan
agar ia mengikut kepada spesifikasi .
(ii) Menyelesaikan masalah yang
disebabkan oleh sesuatu proses. Masalah kecacatan pada produk atau perkhidmatan
yang akan memberi kesan kewangan kepada syarikat/organisasi anda .
3)
Meningkatkan Kecekapan
Lean Six Sigma meningkatkan kecekapan organisasi anda dengan :
(i) Memaksimumkan usaha
organisasi anda ke arah menyampaikan produk atau perkhidmatan yang memuaskan
kepada pelanggan
(ii) Membenarkan organisasi
anda untuk berkembang maju dengan terhasilnya proses baharu, yang telah diberi
sentuhan penambahbaikan.
Secara ringkasnya , Lean Six Sigma membolehkan anda
untuk membuat proses dengan lebih cekap supaya organisasi anda boleh menghasilkan
dan menyampaikan lebih banyak produk atau perkhidmatan dengan pantas, dan
pelanggan anda lebih berpuas hati berbanding sebelum ini.
4) Membangunkan pekerja/individu yang cekap
Lean Six Sigma membangunkan pekerja yang lebih cekap dalam syarikat/organisasi
anda dengan :
(i) Melibatkan pekerja dalam
proses penambahbaikan. Ini menggalakkan penyertaan mereka secara aktif (keputusan
dan hasil yang segera) dengan melibatkan pasukan yang bertanggungjawab.
(ii) Membina kepercayaan.
Ketelusan di semua peringkat syarikat/organisasi amat dititikberatkan dengan
memahami bahawa “setiap orang adalah penting untuk kejayaan organisasi.”
Pada asasnya , Lean Six Sigma membentuk dan mewujudkan rasa
kebertanggungjawaban dalam “jiwa” pekerja anda dan merasakan mereka adalah
sebahagian daripada syarikat/organisasi. Ini akan meningkatkan kecekapan
pekerja tersebut dalam membuat/menghasilkan keputusan bagi mana-mana projek penambahbaikan
yang mereka terlibat.
Selalunya, kelebihan ini dipandang sepi oleh syarikat/organisasi, tetapi sebenarnya
kelebihan inilah yang meningkatkan peluang kejayaan yang berterusan kepada
perniagaan anda.
5) Kepuasan Pelanggan
Lean Six Sigma memberi tumpuan bukan
sahaja kepada penambahbaikan produk , tetapi juga penambahbaikan kepada kaedah penghasilan
dan penyampaian produk serta aktiviti perkhidmatan pelanggan yang jelas memberi
kesan kepada kepuasan pelanggan .
Dengan meningkatnya kepuasan pelanggan,
akan membawa kepada “pengulangan perniagaan”, nama dan imej syarikat/organisasi
anda semakin dikenali, syarikat anda menjadi buah mulut orang, seterusnya
meningkatkan jualan dan membawa kepada kejayaan perniagaan secara keseluruhan.
6) Persaingan
lebih kuat
Bagi pelanggan dan rakan kongsi, apa yang ada di dalam minda mereka ialah
menginginkan kecemerlangan prestasi dan kejayaan. Dengan Lean Six Sigma, ia akan
menjadikan anda lebih berdaya saing dalam semua aspek operasi perniagaan agar
anda mampu mencapai kecemerlangan dan kejayaan tersebut.
#leansixsigma
#kelebihanleansixsigma
#leansixsigma
#kelebihanleansixsigma
Facebook : www.facebook.com/LeanSixSigmaForBusiness
Comments
Post a Comment