VOICE OF CUSTOMER (SUARA PELANGGAN)
Banyak
syarikat yang merasakan mereka memang sudah tahu dan mengenali pelanggan
mereka. Tetapi sebenarnya sangat sedikit syarikat yang betul-betul mengenali
pelanggan dan mengetahui apa yang mereka inginkan.
Jika anda
pernah mengalami situasi di mana anda telah menghabiskan modal, masa dan tenaga
untuk menghasilkan produk dan perkhidmatan tetapi akhirnya, bukan itu yang
pelanggan anda inginkan, ini petanda anda perlu bertindak dengan mendengar Suara
Pelanggan anda.
Suara Pelanggan
atau Voice Of Customer (VOC) merupakan satu kaedah Six Sigma untuk membantu
anda mengenalpasti apa yang pelanggan anda inginkan dengan tepat.
APA ITU
VOC?
1) VOC
merupakan satu alat atau kaedah yang memfokuskan kepada:
i)
keperluan
pelanggan,
ii)
apa yang pelanggan jangkakan
(expectation); dan
iii)
peningkatan/penambahbaikan produk
dan perkhidmatan.
2) VOC adalah
satu cara pelanggan menggambarkan apa yang mereka rasai atau pengalaman mereka
ketika menggunakan produk atau perkhidmatan anda. Dalam bahasa yang lebih
mudah, ia merujuk kepada maklumbalas pelanggan.
3) VOC juga
ditakrifkan sebagai satu cara untuk mengenalpasti keperluan dan keinginan
pelanggan yang sebenar. Kemudian, ia diterjemahkan kepada bentuk atau ciri-ciri
produk dan perkhidmatan yang lebih spesifik. Sekaligus, membolehkan anda
berusaha untuk melakukan penambahbaikan untuk mencapai tahap yang terbaik.
KENAPA VOC
PENTING?
BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN
SUARA HATI PELANGGAN?
1) Secara Reaktif
Contoh : aduan pelanggan, maklumbalas,
pemulangan produk
Dari satu sudut, ia dilihat
seperti sesuatu yang negatif. Tetapi dari sudut lain ia sebagai peluang keemasan
kepada anda untuk meningkatkan kualiti dan memperbaiki kelemahan yang sedia
ada. Jangan sangka pelanggan yang 'senyap' bermakna mereka gembira. Mereka
senyap kerana mereka memilih untuk beralih kepada pesaing anda tanpa sebarang maklumbalas/pesanan.
2) Secara Proaktif
i) temubual pelanggan
·
luaran
: pelanggan/pengguna/pembekal
·
dalaman
: unit dalaman syarikat seperti khidmat pelanggan/unit jualan
ii) kaji selidik, pemerhatian
Maklumat dan data dari 2
sumber ini perlulah dikumpulkan dan disimpan dengan baik untuk diterjemahkan ke
dalam bentuk produk dan perkhidmatan. Cara menterjemah adalah melalui kaedah
Critical To Quality (CTQ) yang akan dikongsikandalam topik akan datang.
#suarapelanggan
#leansixsigmamalaysia
#tingkatkankeuntungan
Comments
Post a Comment