JANGAN TUNGGU PELANGGAN TIDAK BERPUAS HATI BARU ANDA HENDAK BERTINDAK!
Pelanggan yang tidak berpuas
hati sering dilihat sebagai satu 'kuasa besar'. Pasti ada impak yang besar jika
mereka mula berasa tidak berpuas hati. Rasa ketidakpuasan hati pelanggan ini
perlulah ditangani secara proaktif tanpa mengira besar atau kecil syarikat
anda.
Ini kerana jika anda alpa, ia
mampu memberikan impak negatif bukan sahaja dari sudut imej dan reputasi malah juga
kewangan syarikat anda.
1)
Seperkara yang perlu anda tahu, Pelanggan yang tidak
berpuas hati lebih emosional daripada pelanggan yang berpuas hati. Mereka
dengan rasa tidak puas hati yang meluap-luap akan mencari pelbagai cara dan
medium untuk meluahkan rasa ketidakpuasan hati mereka. Contohnya melalui media sosial. Biasanya kebanyakan
orang di luar sana akan lebih terarah kepada berita yang negatif berbanding
yang positif.
2)
Perlu ditanam dalam minda anda, walaupun anda tidak
ada atau jarang mendapat komplen/aduan daripada pelanggan, anda tidak
seharusnya boleh terus berpuas hati. Kebanyakan pelanggan memilih untuk mengadu
kepada orang lain atau mengambil aduan mereka ke media sosial berbanding
mengadu terus kepada anda. Mereka suka jika berita negatif ini menjadi viral.
3)
Mereka tinggalkan anda tanpa
sebarang pesanan dan beralih kepada pesaing anda. Ini menjadikan pesaing anda lebih menikmati keuntungan dan kegembiraan.
4)
Jangkaan pelanggan sentiasa berubah. Jika dulu, pelanggan menganggap untuk mendapatkan
maklumbalas bagi persoalan mereka dalam tempoh 24 jam adalah sesuatu yang mantap dan mengagumkan. Tetapi sekarang tidak lagi. Mereka bukan sahaja inginkan
maklumbalas diberikan 'on the spot' malah maklumbalas yang diberikan haruslah tepat.
Jadi untuk kekal di tahap prestasi yang tertinggi maka anda pun perlu kepada perubahan.
Akhir kata, Anda bukan sahaja perlu bijak
menjaga hati pelanggan anda yang setia malah perlu pantas menangani isu-isu
pelanggan sedia ada dan tidak dilupakan juga kepada pelanggan yang tidak
berpuas hati.
#kesanketidakpuasanpelanggan
#tingkatkankeuntungan
#leansixsigma
Comments
Post a Comment