JANGAN TUNGGU PELANGGAN TIDAK BERPUAS HATI BARU ANDA HENDAK BERTINDAK!

Pelanggan yang tidak berpuas hati sering dilihat sebagai satu 'kuasa besar'. Pasti ada impak yang besar jika mereka mula berasa tidak berpuas hati. Rasa ketidakpuasan hati pelanggan ini perlulah ditangani secara proaktif tanpa mengira besar atau kecil syarikat anda.

Ini kerana jika anda alpa, ia mampu memberikan impak negatif bukan sahaja dari sudut imej dan reputasi malah juga kewangan syarikat anda.

Kenapa anda perlu bertindak segera jika pelanggan anda bertukar menjadi tidak puas hati ?

1)    


Seperkara yang perlu anda tahu, Pelanggan yang tidak berpuas hati lebih emosional daripada pelanggan yang berpuas hati. Mereka dengan rasa tidak puas hati yang meluap-luap akan mencari pelbagai cara dan medium untuk meluahkan rasa ketidakpuasan hati mereka. Contohnya melalui media sosial. Biasanya kebanyakan orang di luar sana akan lebih terarah kepada berita yang negatif berbanding yang positif.


2)

Perlu ditanam dalam minda anda, walaupun anda tidak ada atau jarang mendapat komplen/aduan daripada pelanggan, anda tidak seharusnya boleh terus berpuas hati. Kebanyakan pelanggan memilih untuk mengadu kepada orang lain atau mengambil aduan mereka ke media sosial berbanding mengadu terus kepada anda. Mereka suka jika berita negatif ini menjadi viral.


3) 

Mereka tinggalkan anda tanpa sebarang pesanan dan beralih kepada pesaing anda. Ini menjadikan pesaing anda lebih menikmati keuntungan dan kegembiraan.


4)

Jangkaan pelanggan sentiasa berubah. Jika dulu, pelanggan menganggap untuk mendapatkan maklumbalas bagi persoalan mereka dalam tempoh 24 jam adalah sesuatu yang mantap dan mengagumkan. Tetapi sekarang tidak lagi. Mereka bukan sahaja inginkan maklumbalas diberikan 'on the spot' malah maklumbalas yang diberikan haruslah tepat. Jadi untuk kekal di tahap prestasi yang tertinggi maka anda pun perlu kepada perubahan.


Akhir kata, Anda bukan sahaja perlu bijak menjaga hati pelanggan anda yang setia malah perlu pantas menangani isu-isu pelanggan sedia ada dan tidak dilupakan juga kepada pelanggan yang tidak berpuas hati.


#kesanketidakpuasanpelanggan
#tingkatkankeuntungan
#leansixsigma


Comments

Popular posts from this blog

BAHAGIAN 10 - KITARAN PDCA (PLAN, DO, CHECK, ACT) UNTUK PENINGKATAN BERTERUSAN

5 TIPS UNTUK PENINGKATAN KUALITI

KEPENTINGAN PRODUKTIVITI DALAM PERNIAGAAN