LEAN SIX SIGMA UNTUK PERNIAGAAN KECIL & SEDERHANA


Lean Six Sigma sebenarnya telah lama diamalkan oleh syarikat-syarikat antarabangsa seperti Toyota, Motorola, Xerox dan banyak lagi. Malah di Malaysia semakin banyak syarikat telah mula memberikan tumpuan kepada Lean Six Sigma pada hari ini.

Namun, kisah kejayaan syarikat-syarikat besar ini seolah-olah memberi gambaran bahawa Lean Six Sigma hanya sesuai untuk syarikat-syarikat besar sahaja.

Jadi, bagaimana kalau syarikat kecil/sederhana ingin menggunakan pendekatan Lean Six Sigma, adakah boleh? Apakah yang menghantui atau mematahkan semangat mereka untuk menggunakan Lean Six Sigma?

Seperti syarikat besar, pasti syarikat kecil/sederhana menghadapi dan melalui pelbagai cabaran dan permasalahan dalam perniagaan. Banyak paparan kisah kejayaan syarikat-syarikat besar yang berjaya “menyelamatkan” syarikat mereka dan meningkatkan keuntungan sehingga berbillion dollar dengan “bantuan” Lean Six Sigma.

Akan tetapi syarikat kecil/sederhana seakan-akan curiga atau tidak yakin untuk menggunakan Lean Six Sigma (sebenarnya mereka amat memerlukan Lean Six Sigma untuk menyelesaikan masalah) kerana mereka fikir:

-          “Tak mampu sebab Lean Six Sigma pasti memerlukan kos yang banyak”;
-          "Lean Six Sigma sangat susah”
-         “Lean Six Sigma perlu masa yang lama”
-         “Tak pernah dengar pun pasal Lean Six Sigma”
-         “Lean Six Sigma tidak sesuai untuk syarikat saya sebab syarikat saya ia lebih kepada servis bukan kilang”

Sebenarnya, Lean Six Sigma sesuai untuk semua, tidak kira syarikat kecil atau besar. Ia juga untuk semua industri termasuklah IT, Khidmat Pelanggan, Perkilangan, Hospital, Perbankan malah termasuk Sektor Kerajaan juga. 

Lean Six Sigma akan membimbing anda untuk menjimatkan dan mengimbangi kos di dalam operasi syarikat dan menikmati manfaat menerusi penambaikan dalam sesuatu proses.

Contohnya, anda akan tahu cara untuk mengurangkan kos inventori, mengatasi kelewatan penghantaran (delivery) terutamanya bagi kilang, mengatasi masalah kekerapan berlakunya kerosakan, kecacatan dan pemulangan produk, serta mengawal kadar kerja lebih masa (overtime) yang tidak sepatutnya.

#IKS
#leanmalaysia
#sixsigmamalaysia
#leansixsigma
#tingkatkankeuntungan

Comments

Popular posts from this blog

BAHAGIAN 10 - KITARAN PDCA (PLAN, DO, CHECK, ACT) UNTUK PENINGKATAN BERTERUSAN

5 TIPS UNTUK PENINGKATAN KUALITI

KEPUASAN PELANGGAN BOLEH MENINGKATKAN KEUNTUNGAN?