KEPENTINGAN PROSES DI DALAM PERNIAGAAN
Sama ada anda perasan atau tidak setiap
hari anda pasti melalui pelbagai jenis proses dalam perniagaan. Ini termasuklah
menghasilkan sesuatu produk, menerima tempahan, menguruskan penghantaran, menerima dan menjawab aduan daripada
pelanggan dan juga membuat dan menjawab panggilan pelanggan.
Ada kala proses ini berjalan dengan baik.
Ada kala anda berhadapan dengan proses yang tidak baik yang mengakibatkan pelanggan
anda tidak gembira. Contohnya kita tidak dapat menepati tarikh akhir bagi
penghantaran atau produk rosak dan mengalami kecacatan. Akhirnya anda terpaksa
berhadapan dengan kos yang semakin bertambah.
Jika diberi pilihan, mana satu yang
anda inginkan? Perniagaan yang secara konsisten mencapai kesempurnaan atau cukup
sekadar dengan perniagaan yang biasa-biasa sahaja?
Ketahuilah, untuk meletakkan perniagaan
ke tahap yang lebih baik, anda memerlukan proses yang lebih baik dari yang
sebelumnya serta dapat dilaksanakan dan dinilai secara konsisten.
Namun, apa yang anda faham tentang
proses?
Secara amnya, proses merujuk kepada kaedah,
prosedur, sistem, dokumentasi, tugasan, cara-cara atau langkah-langkah yang
telah disusun dengan baik yang perlu disempurnakan untuk melengkapkan sesuatu aktiviti
perniagaan. Ini termasuklah sistem atau prosedur yang anda cipta sendiri.
Apa pula Penambaikan atau Peningkatan
Proses?
Penambaikan atau Peningkatan Proses
bermaksud memahami proses bagi sesuatu aktiviti (yang melibatkan sesuatu kaedah, prosedur,
sistem, dokumentasi, tugasan, cara-cara atau langkah-langkah) tersebut
agar:
i) anda mengenalpasti punca permasalahan yang
timbul di dalam sesuatu proses tersebut; dan
ii) anda dapat memperbaikinya agar ia menjadi lebih baik daripada yang sebelumnya.
Semua ini penting demi memenuhi
kehendak dan keinginan pelanggan anda. Dan juga ia memberi impak kepada keuntungan syarikat anda.
Kita perlu belajar untuk memahami
proses dan berusaha untuk mengenalpasti apa yang menyebabkan berlakunya permasalahan
atau kegagalan di dalam sesuatu proses. Bila kita sudah faham dan tahu berkenaan
proses tersebut, kita gunakan apa yang kita tahu itu untuk mengurangkan variasi,
menyingkirkan aktiviti yang tidak memberi nilai kepada produk atau perkhidmatan dan
meningkatkan kepuasan pelanggan.
Kenapa kita perlu ambil berat tentang
proses ini?
Sebab proses ini memerlukan beberapa siri
kaedah dari permulaan sehinggalah akhir sesuatu
kaedah itu dilaksanakan. Ingat, “end result” adalah sangat penting. Kalau pengakhirannya
baik, maka baiklah proses itu. Sebab itu, anda perlu betul-betul faham dengan tujuan
proses itu.
Tahap kepuasan dan kegembiraan pelanggan
anda merupakan cara/petunjuk untuk anda memahami tujuan sesuatu proses. Jika “end
result” daripada proses tersebut menggembirakan mereka, maka itu menjadi bukti bahawa
prestasi proses anda berada di tahap yang baik.
Tetapi masalahnya sekarang, ramai pemilik
syarikat atau pihak pengurusan yang sudah tersilap dan tidak memberikan fokus
kepada kepentingan sesuatu proses di dalam perniagaan. Mereka banyak memberi tumpuan
kepada apa yang menggembirakan mereka dan bukannya memberikan tumpuan kepada
apa yang menggembirakan pelanggan mereka.
Penambaikan atau Peningkatan Proses adalah cara agar fokus dapat dikembalikan kepada pelanggan dan mengutamakan apa yang pelanggan
anda inginkan.
Kepentingan Penambaikan Proses:
1) Berdaya
Saing
Anda akan dapat menilai sejauh
mana kekuatan dan kelemahan syarikat anda. Anda juga akan mudah untuk mengenalpasti
peluang untuk penambaikan dan meningkatkan kualiti (produk atau perkhidmatan anda).
Hasilnya, pelanggan anda gembira dan mereka tidak akan berpaling daripada anda.
2) Meningkatkan
Prestasi Pekerja
Proses yang baik akan menyebabkan
produk dapat dihasilkan dengan pantas dan menjadikan perkhidmatan anda lebih cekap.
Proses yang baik ini akan dijadikan rujukan dan panduan kepada pekerja anda.
Bila ada rujukan dan
panduan mereka tidak akan terpinga-pinga. Mereka akan lebih faham apa yang
syarikat inginkan dan mereka dapat menyelesaikan masalah dengan mudah, cepat dan
efektif kerana kekuatan dan kesempurnaan proses yang sudah ada.
Jangan membantutkan prestasi
dan motivasi mereka dengan hanya menyalahkan mereka sedangkan proses yang anda ada
tidak bagus.
3) Keuntungan
Penambaikan Proses akan meningkatkan
keuntungan melalui pengurangan kos, kepuasan pelangan, pelanggan yang setia,
dan kepuasan pekerja anda.
4) Mengurangkan
kecacatan/kerosakan
Dengan mengambil berat apa
yang pelanggan anda rasa akan membantu anda membaiki dan meningkatkan prestasi
proses anda. Dengan tindakan tersebut, anda dapat mengurangkan variasi yang
menjadi punca kecacatan atau kerosakan sesuatu produk/perkhidmatan.
#leansixsigma
#kepentinganproses
#peningkatanproses
#tingkatkankeuntungan
Comments
Post a Comment