KEPUASAN PELANGGAN BOLEH MENINGKATKAN KEUNTUNGAN?
Banyak
faktor yang boleh menyumbang kepada peningkatan keuntungan kepada sesebuah syarikat.
Kawalan Kos yang baik, produktiviti dan strategi pemasaran adalah faktor-faktor
yang memberikan impak kepada syarikat anda. Terdapat satu lagi faktor yang
sesetengah syarikat “lupa” untuk beri tumpuan iaitu mengekalkan atau meningkatkan tahap Kepuasan Pelanggan.
Kepuasan
Pelanggan adalah penting. Ia penting bukan sahaja semata-mata untuk “menjaga hati”
mereka tetapi juga menjaga “poket” syarikat anda. Tahukah anda dengan memberi tumpuan
kepada meningkatkan kepuasan pelanggan, ia juga mampu untuk meningkatkan keuntungan
syarikat anda?
Kepuasan
Pelanggan merujuk kepada kualiti pengalaman yang dialami oleh pelanggan itu sendiri, yang
berkait rapat dengan keperluan dan jangkaan (expectation) pelanggan. Biasanya, pelanggan yang
melalui pengalaman yang baik atau yang berkualiti, mereka akan berasa gembira kerana keperluan dan jangkaan
mereka dapat dipenuhi. Itu antara petanda mereka berpuas hati.
Mengapa
kepuasan pelanggan begitu dititikberatkan pada masa kini?
Ini
kerana persaingan yang semakin sengit dan anda akan berhadapan dengan kemungkinan
kehilangan pelanggan. Sebab itu, anda perlu
fokus dan mengetahui cara dan bagaimana untuk “ikat” hati dan kaki mereka agar
mereka tidak hilang. Anda juga perlu tanamkan dalam minda Kepuasan Pelanggan merupakan
salah satu faktor “Keuntungan Jangka Masa Panjang”.
Bagaimana?
1) Jaga Dan Kekalkan Pelanggan Setia Anda
Pelanggan
yang berpuas hati, akan menghasilkan keuntungan tambahan kerana mereka adalah pembeli
tegar dan mereka ini cenderung untuk
menjadi pelanggan yang setia. Mereka akan terus kembali kepada Anda malah mereka berpotensi untuk membeli produk baru anda. Jadi, anda tidak perlu untuk mengeluarkan kos
yang banyak sebagaimana kos untuk menarik pelanggan baru.
2) Perhatikan Proses Anda Untuk Mengurangkan
Kecacatan & Kelemahan Produk Serta Pemulangan Produk Anda
Pemulangan
produk adalah tanda pelanggan anda tidak berpuas hati. Bukan itu saja, mereka pasti
inginkan wang mereka dikembalikan. Ini amat mendukacitakan mereka bahkan anda juga.
Jadi, perhatikan semula proses anda dan jangan biarkan kecacatan dan kelemahan tersebut
berulang lagi. Ini penting agar pelanggan anda yakin dengan anda dan anda dapat
menikmati keuntungan yang sepatutnya.
3) Memberikan
Nilai
Anda boleh
meningkatkan kepuasan pelanggan dengan memberikan sesuatu yang bernilai kepada pelanggan
anda. (Nilai di sini merujuk kepada produk atau perkhidmatan yang mampu menyelesaikan
permasalahan mereka dan sesuatu yang mereka sanggup bayar). Jika mereka dapat menikmati nilai tersebut mereka pasti akan
kembali semula untuk mendapatkan produk dan perkhidmatan anda.
4) Buah Mulut Orang Ramai Dan Lahirnya Pelanggan Baru
Pelanggan
yang berpuas hati akan cenderung untuk “menyebarkan” rasa gembira mereka kepada
umum. Seolah-olah mereka melakukan pemasaran percuma untuk Anda. Melalui pengalaman mereka sahaja akan mampu membuatkan lebih ramai
(pelanggan baru) yang akan pergi kepada anda untuk mendapatkan produk atau perkhidmatan
anda. Jualan meningkat dan keuntungan bertambah.
#leanmalaysia
#sixsigmamalaysia
#kepuasanpelanggan
#tingkatkankeuntungan
Facebook : www.facebook.com/LeanSixSigmaForBusiness
Comments
Post a Comment