KISAH USAHAWAN KEK COKLAT & D.M.A.I.C (BAH.1)
DMAIC adalah senjata utama
bagi six sigma. Bagi yang baru mendengar tentang DMAIC dan six sigma pasti akan
merasa ragu-ragu dan takut untuk menggunakan DMAIC. Mereka takut jika mereka
perlu menjadi pakar statistik atau matematik sebelum boleh menggunakan DMAIC.
DMAIC adalah penyelesai
masalah. dalam perniagaan tidak kira apa jenis pun, kerana kita pasti tidak
dapat lari dari permasalahan. Kita sebagai pemilik perniagaan sedaya upaya
untuk mencari apakah punca kepada permasalahan kita.
Beberapa contoh seperti
bagaimana untuk mengurangkan pembaziran (aktiviti, masa), bagaimana untuk
meningkatkan mutu dan kualiti, serta bagaimana untuk menebalkan poket kita
dengan wang.
Disinilah DMAIC akan
digunakan dan dimanfaatkan. DMAIC adalah singkatan kepada Define, Measure,
Analyze, Improve & Control.
Kisah DMAIC & Pengusaha Kek Coklat
Pengusaha dan pemilik
syarikat kek coklat ini ialah Puan Leha. Kek Coklat Puan Leha memang sangat
popular di Klang. Beliau mempunyai kedai kecil dan di situlah dia membuat dan
dalam masa sama menjual kek coklatnya.
Puan Leha tidak mempunyai
pekerja. Beliau sentiasa merasakan seperti ada kebocoran dari segi aliran
tunai. Adakala perniagaan macam ok tapi ada kala macam seperti ada yang tidak
kena. Akan tetapi beliau tidak tahu apa puncanya.
Di sinilah DMAIC akan
diaplikasikan dalam permasalahan Puan Leha. Pada peringkat ini, DEFINE
akan mula digunakan.
1) DEFINE (Tentukan)
Apa sebenarnya yang
berlaku?
Puan Leha perlu tahu atau
cuba senaraikan 4 permasalahan utama yang memberi kesan kepada perniagaannya.
Ini merujuk kepada isu kepuasan pelanggan, kualiti, kepantasan perkhidmatan dan
kos.
Dari segi isu kepuasan
pelanggan dan kualiti, setakat ini Puan Leha merasakan tidak mempunyai sebarang masalah. Dari segi
presentasi kek coklat beliau kekal lembap dan basah. Toppingnya tidak cair dan
cukup kelikatannya. Cuma sejak perniagaannya semakin meletup, timbul pula isu
lain seperti:
1) Perubahan dari segi
rasa. Rasa yang tidak konsisten. Ada kala pahit.
2) Banyak tempahan pada
waktu tertentu. Tidak menang tangan sehingga ada pelanggan yang lewat
terima/tidak sabar menunggu.
3) Terlalu berkira untuk
mengambil pekerja
4) Kek coklat berkulat.
Produk/wang terpaksa terpaksa dikembalikan.
Apakah yang harus Puan Leha
lakukan?
Permulaan: Cuba senaraikan
proses yang dilakukan secara berulang-ulang setiap hari.
Dalam kes Puan Leha, proses pembuatan kek coklatnya.
(A) Proses A
penyediaan bahan:
basuh telur, tepung dan koko (sukat dan ayak)
- pastikan alatan berfungsi
dengan baik:
acuan, mesin pengadun, oven atau tempat
mengukus kek dan pembungkusan
- penyimpanan:
susun kek di rak
(B) Proses B
- pembelian:
Puan Leha terpaksa kerap keluar untuk membeli
stok untuk keperluan bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat.
Jadi, Puan Leha telah berjaya (secara kasar) mengesan kelemahan dan permasalahan berdasarkan proses yang telah
disiapkan diperingkat DEFINE ini.
Rumusan peringkat DEFINE:
1 ) Isu berkaitan rasa kek
tidak konsisten dan berkulat boleh dikategorikan sebagai masalah berkenaan
kualiti produk.
Berdasarkan senarai proses
yang telah dibuat ia berkemungkinan disebabkan oleh cara pembuatan yang tidak
konsisten. Jumlah kuantiti tempahan yang tidak menentu (ada kala banyak)
mungkin antara puncanya disebabkan oleh sukatan yang digunakan berbeza-beza.
Manual cara pembuatan adalah kritikal bagi mengatasi masalah ini.
2 ) Isu lewat
penghantaran pula boleh dikategorikan sebagai masalah berkenaan kepuasan
pelanggan dan juga kepantasan perkhidmatan yang diberikan.
Berdasarkan senarai proses
yang telah dibuat ia berkemungkinan disebabkan oleh masalah putus bekalan yang
sering dihadapi oleh Puan Leha. Penyimpanan stok bahan mentah adalah kritikal
bagi mengatasi masalah ini. Terlebih menyimpan stok mungkin akan memberi kesan
dari segi kos manakala jika terkurang boleh menjejaskan masa pembuatan. Ia
harus diselaraskan.
2) MEASURE (NIlai)
Pada peringkat ini, Puan
Leha perlu menilai:
i. Berapa lama masalah ini
telah berlaku?
ii.Berapa lama masa yang
perlu diambil bagi setiap proses?
Ini bertujuan untuk
menentukan masalah ini memberi kesan yang cukup signifikan bagi kita untuk
mengambil langkah penambahbaikan. Masa dan kos yang dilaburkan bagi tujuan
penambahbaikan harus setimpal dengan pulangan yang akan diperoleh dari sudut
kualiti dan kepuasan pelanggan.
Penilaian dari sudut masa
pula adalah bertujuan untuk merangka penyelesaian bagi proses-proses yang
perlukan penambahbaikan dari sudut gerak kerja, jangka masa, dan kos.
- Bersambung -
#DMAIC
#leansixsigma
#IKS
#tingkatkan keuntungan
#sixsigmamalaysia
#IKS
#tingkatkan keuntungan
#sixsigmamalaysia
Comments
Post a Comment