BAHAGIAN 6 : APAKAH AKTIVITI YANG MERUGIKAN SYARIKAT?
Kebanyakan
syarikat di Malaysia, merasakan operasi syarikat mereka telah berjalan dengan
efisyen dan tidak perlu kepada penambahbaikan dengan cara menyingkirkan
“waste”. Sebenarnya, “waste” terdapat di
dalam mana-mana syarikat terutama industri perkhidmatan, perkilangan atau
pembuatan. “Waste” ini akan memaksa sesebuah syarikat untuk mengeluarkan kos
tersembunyi ini di dalam jumlah yang besar. Syarikat yang proaktif akan
mengambil tindakan segera dengan mengenalpasti “waste” dan sekaligus
menyingkirkan “waste” tersebut bagi mencapai penjimatan kos.
Apa itu “waste”?
“Waste”
(pembaziran) ini bukanlah bermaksud sisa atau bahan buangan seperti sampah
sarap. Tetapi “Waste” merujuk kepada sebarang aktiviti di dalam sesuatu proses
yang tidak memberikan sebarang nilai tambah kepada pelanggan.
Jenis-Jenis “Waste”
Asal
pecahan “Waste” terbahagi kepada 7 atau dirujuk sebagai T.I.M.W.O.O.D iaitu
Transport (Pengangkutan), Inventory (Inventori), Motion (Pergerakan), Over
Processing (Lebihan Pemprosesan), Over Production (Lebihan Pembuatan) dan
Defects (Kecacatan). Namun, sejak 2003, Womack telah memperkenalkan satu lagi
jenis “Waste” iaitu Unused Talent
(Kemahiran tidak diguna sebaiknya).
Dengan
mengenalpasti jenis-jenis “Waste” ini, dapat membolehkan syarikat bertindak
untuk menyingkirkan “Waste” tersebut dan sekaligus mampu menyelamatkan syarikat
dari pembaziran kewangan yang merangkumi masa dan tenaga.
1. Transportation (Pengangkutan)
Jenis “Waste” yang pertama ini merujuk
kepada pengalihan sesuatu barang, produk atau maklumat yang tidak diperlukan di
dalam sesuatu proses dari satu tempat ke tempat yang lain.
Contoh: Membawa dokumen dari satu
tempat/jabatan ke tempat/jabatan yang lain, proses pengendalian yang lebih
daripada keperluan.
2. Inventory (Inventori)
Inventori adalah punca kepada segala
‘kesempitan’ sumber kewangan dan ruang di dalam syarikat/kilang. Biasanya,
inventori merujuk kepada ‘perbuatan’ menunggu dalam sesuatu pemprosesan kerja.
Proses menunggu ini merupakan indikator ketidakcekapan dan permasalahan
peralatan akibat daripada kaedah kerja/perancangan yang tidak cekap.
Contoh: Kerja tertangguh, stok
berlebihan sehingga memerlukan ruang baru untuk simpanan.
3. Motion (Pergerakan)
Ia merujuk kepada pekerja dan berpunca
daripada kegagalan mengurangkan masa dan tenaga yang diperlukan di dalam satu
proses kerja. Isu ini biasanya timbul akibat daripada pembikinan rangka ruang
kerja yang lemah.
Contoh: Mencari/menyusun fail atau
dokumen, cara susunan ruangan tempat kerja yang tidak produktif (seperti di
kilang, pekerja terpaksa berulang alik setiap 10-15 minit dari tempatnya ke
tempat alat ganti yang jauh. Sedangkan pekerja dapat menjimatkan masa dan
tenaga jika syarikat dapat menyusun dengan lebih kemas/dekat).
4. Waiting (Menunggu)
Isu ini seringkali timbul akibat
daripada ketidakcekapan dalam penyusunan jadual. Kesannya, sesuatu kerja
terpaksa diletakkan di dalam ‘mode’ menunggu dan tiada sebarang tindakan dapat
dilakukan untuk ke peringkat seterusnya.
Contoh: Menunggu kelulusan/arahan,
menunggu untuk diproses.
5. Over-Processing (Lebihan Pemprosesan)
Merujuk kepada kerja yang berlebihan
atau penambahan kerja baru yang tidak dikehendaki atau diperlukan oleh
pelanggan. Punca berlakunya lebihan pemprosesan ini adalah kelemahan syarikat
dalam memastikan aliran kerja berada di landasan yang tepat.
Contoh: Aktiviti yang berulang (yang
tidak diperlukan atau diluar proses kerja) seperti pengulangan pemeriksaan,
proses memasukkan data yang berulang-ulang.
6. Over Production (Lebihan Pengeluaran)
Merujuk kepada lebihan penghasilan
produk yang tidak dikehendaki, diminta atau dibeli oleh pelanggan (pengeluaran
melebihi permintaan).
Contoh: Menghasilkan produk melebihi
permintaan pelanggan dengan andaian lebihan produk tersebut dapat dihabiskan
dengan memberikan diskaun yang tinggi tanpa menyedari syarikat akan menanggung
kos lain yang akan timbul.
7. Defects (Kecacatan)
Isu ini timbul apabila pelanggan
mendapat produk tidak seperti yang ditempah atau diarahkan. Keperluan atau
permintaan pelanggan tidak dipatuhi. Jika syarikat memberikan laluan kepada
‘defects’ untuk berlaku, ia akan mengakibatkan pemprosesan semula kerja dan ini
membuang masa, tenaga dan meningkatkan kos.
Contoh: Menghasilkan produk yang tidak
menepati spesifikasi, kesilapan memasukkan maklumat/rekabentuk.
8. Not Engaging Employees (Tidak
memanfaatkan pekerja)
Syarikat gagal untuk memanfaatkan
kemahiran pekerja. Biasanya, di dalam sesuatu organisasi isu yang timbul adalah
sama ada pekerja dibebani dengan lebihan atau kurang bebanan kerja, atau
terdapat pekerja yang berkemahiran tinggi tetapi ditugaskan untuk melakukan
kerja yang di bawah tahap kemahirannya. Dengan memanfaatkan kemahiran setiap
pekerja, dapat membantu meningkatkan tahap kecekapan pekerja sekaligus produktiviti
syarikat akan meningkat.
Comments
Post a Comment